کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



زبانحال حضرت زینب در اربعین حسینی

شاعر : محمد جواد غفور زاده     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن     قالب شعر : غزل    

ما را که غیر داغ غمت بر جبین نبود           یک لحظه طی نشد که دل ما غمین نبود

هرچند آسمان به صبوری چو ما ندید           ما را غـمی نبود کـه اندر کـمین نبـود


راهـی اگر به مـنـزل آزادگی نـداشت           رنج اسارت، این همه شور آفرین نبود

ای آفتاب محمل زینب! کسی چـو من           از خرمن زیـارت تو خوشه چین نبود

تـقــدیر بود بـا سـرِ تـو هـمسفـر شـوم           در این سفـر،مقدّر من غیر ازاین نبود

گـر آتش نگـاه تو، در من نمی نشـست           در شام و کوفه، خطبۀ من آتشین نبود

در حـیرتم که بی تو چرا زنده مانـده ام           عهدی که با تو بستم از اوّل، چنین نبود

: امتیاز

ذکر مصائب اربعین سیدالشهدا علیه‌السلام

شاعر : علیرضا لک نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

دردها می چکد از حال و هوای سفرش           گرد غـم ریخته بر چادر خاکی سرش

تک و تنها و دو تا چشم کبود و چند تا           کودک بی پدر افتاده فـقط دور و برش


اهـراً خـم شـده از شــدّت مـاتـم، امّـا           هیچ کس باز نـفهمید چه آمد به سرش

روزهـا از گـذر کــوچــه آتـش رفــتـه           اثر سوخـتگی مـانـده سر بال و پـرش

یاس نیلی شدی فاطمه با آن همه زخـم           طرف علـقمه ای کـاش نـیـفـتـد گُذرش

بغُـض ایّـام اسـارت به دمی شد خـالـی           همۀ کـرببـلا گریـه شد از چـشم ترش

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و همچنین عدم رعایت توصیه‌های علما و مراجع تغییر داده شد، در بحث غارت معجرها دو نکته مهم باید مورد توجه قرار بگیرد ۱ـ موضوع غارت معجر بر فرض بر اینکه صورت گرفته باشد با آنچه متاسفانه بصورت عام در اشعار آورده می‌شود بسیار متفاوت است، لازم است بدانیم در عرب آن زمان قسمتی از حجاب زنان (معجر)، پارچه‌ای بوده که در مقابل صورت قرار می‌گرفته و این جزء حجاب بوده است؛ همچنان‌که هم اکنون نیز در عراق، عربستان و بسیاری از کشورهای اسلامی این‌گونه حجاب دارند، از این‌رو حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در خطبه‌اشان در مجلس یزید فرمودند: وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ؛ دختران سول خدا را با صورت باز، شهر به شهر در معرض دید مردم قرار دادی! لذا آنچه در غارت معجرها مطرح است حذف این روبند صورت‌ها بوده است نه اینکه نعوذ بالله اهل بیت کشف حجاب شده‌اند همچنان که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها هم بر همین موضوع اشاره می‌کنند که خود این نیز مصیبت بسیار بزرگ و دردناکی است ۲ـ گفتن و یادآوری غارت معجرها حتی در حد همان روبند صورت شایسته و سزوار اهل بیت نیست!!!  آیا اگر خود ما روزی ناموسمان به هر دلیلی همچون باد و... برای لحظاتی نتوانند حجاب خود را حفظ کنند آیا دوست داریم که یکسره به ما متذکر شوند که در فلان روز چادر خواهر، مادر و یا همسرمان را باد برده و ....  آیا ما از تکرار این حرف ناراحت نمی‌شویم؟؟ پس به هیچ وجه شایسته نیست این فاجعۀ تلخ را حتی بر فرض صحت آن بازگو و تکرار کنیم!!!

با چنین موی پریشان و بدون معجر           طرف علـقمه ای کـاش نـیـفـتـد گُذرش

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد! زیرا بعد از زندانی کردن اهل بیت در کوفه ابن زیاد ملعون طی نامه‌ای از یزید کسب تکلیف کرد؛ به گفته سیّدبن طاوس در اقبال الاعمال ص۵۸۹؛ حاج شيخ عبّاس قمي در منتهي الآمال ص۵۲۴؛ و محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ص۱۷۴، آیت الله شعرانی در نفس المهموم ص۳۷۵، فرهاد میرزا در قمقام ص۵۸۶ تند‌ترین پیک‌ها هم این مسير ۱۷۵ فرسخی را در حدود ۲۰ روز طی می‌کنند که رفت و برگشت آن ۴۰ روز میشود؛ مدت زمان رفتن کاروان اسرا از کوفه تا شام (۱۵۰۰ کیلومتر) هم یک ماه طول کشیده است، بنا بر نقل سید بن طاوس (اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ) و قاضی نعمان از علمای قرن چهارم (شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ ) اهل بیت بین ۳۰ تا ۴۵ روز در شام بوده‌اند!! حداقل بیست روز هم زمان نیاز بوده است که اهل بیت از شام به کربلا برگردند!! با توجه به مطالب فوق و دلایل متعدد روایی و تاریخی دیگر که در قسمت روایات تاریخی بطور کامل به آن اشاره کرده‌ایم علمایی همچون سید بن طاووس در اقبال الأعمال ص۵۸۹، علاّمه‌مجلسی در بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص۳۳۴ و جلاءالعیون ص۶۱۹، محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ( ۱۸۱)، حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال ص۵۲۵، علاّمه محمّد تقی شوشتری در قاموس الرجال ج۷ ص۲۱۱، عادل العلوی در عبقات الأنوار ص۴۴، آیت الله شعرانی در ترجمۀ نفس المهموم ص۳۷۵، محمّد تقی سپهر در ناسخ التّواریخ ج۶ ص ۱۰۱، محمّد خراسانی در منتخب التواریخ ص۳۱۸، عبد الرزاق موسوی مقرّم در مقتل الحسین ص۳۶۰، علاّمه شهید مطهّری در حماسه حسینی ج۳ ص۳۰، فرهاد میرزا در قمقام ص ۵۸۶، دکتر محمّد ابراهیم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص۱۴۸، میرزاحسین یزدی در مهیج الأحزان ص ۷۵۳، سردرودی در تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۲۶ تصریح کرده‌اند به هیچ وجه امکان بازگشت اهل بیت در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری وجود نداشته بلکه احتمالا در اربعین سال بعد به کربلا آمده‌اند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.

همۀ بـغـض چـهـل روزۀ  او خالی شد          همۀ کـرببـلا گریـه شد از چـشم ترش

زبانحال حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با برادر در بازگشت به کربلا

شاعر : سعید توفیقی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

ای غایب از نظر، نظری کن به خواهرت           زیـنب نـشـسـتـه بر سـر قـبـر مطهرت

نـشـنـاخـتی مـرا ز پـس این چـروکـهـا           من زینب تـوأم ز چه رو نیست باورت


این زن که لطمه میزند این گونه بر خودش           او کیست؟ نجمه است عروس برادرت

آقا! سکیـنـه جملـۀ اشکش سـؤالی است           یـعـنی کجـاست قـبـر عـلمدار لشگـرت

در کـربـلا هـنـوز زنـی گـریه می کـنـد           زینب کش است نالـۀ مـحـزون مـادرت

پیـغـمـبری نما و دو دستت بـرون بیـار           از دست مـن بگــیـر بـقـایـای دخـتـرت

بگـرفـتـم از امام زمان حُکم نبش قـبـر           تـا متـصل کنم سـر پـاکـت به پـیکـرت

بـایـد دوبـاره وارد گـودال خــون شـوم           خواهـم اگر که بوسه بگیرم ز حنجرت

من نـیـز با تـو کُـشته شدم روز واقـعـه           اذنـی بده که دفـن شود با تو خـواهرت

دلـشـوره داشـتــم کـه مـبـادا کـنــار تـو           چـشم ربـابـه بـاز بـیـفـتـد به اصغــرت

نـذرش قـبـول سـایـه نـشـیـنی نـمی کـند           از بس که بر تو هست وفادار همسرت

لالایـی اش امـان مـرا نـیـز بُـریده است           گوید به ناله! اصغرمن شیر خورده است؟!

: امتیاز
نقد و بررسی

 بیت زیر به جهت ایراد محتوایی و حفظ بیشتر حرمت اهل بیت حذف شد، ضمنا موضوع بوسیدن حنجره و رگ های بریده امام توسط حضرت زینب مستند نبوده و در هیچ مقتل معتبری نیامده است

ای پیکری که زخم تنت بی شماره بود        آورده ام برای تو ته مانده ی سرت